fredag 9 augusti 2013

Fredagsmat - Sommarsallad med rökt fisk - vintips Cuvée Madame Chateau


Det här är en jättegod, somrig och lätt sallad
som vi gjort flera gånger denna varma, underbara sommar.

Hittade receptet i Lantliv,
" Lyxlunch i solen".


I receptet är det rökt lax,
men vi har även gjort den med rökt skinka,kyckling
och med tonfisk.
Alla tre gick alldeles utmärkt.
 Man kan ta det man har hemma
med andra ord.

4 portioner

SALLADEN

600 g färskpotatis
200 g vaxbönor
150 g sockerärtor
1 stor avocado
200 g sallad, t.ex krispsallad
½ knippa rädisor
4 kokta ägg
400 g varmrökt lax


SENAPSDRESSING
Blir jättegod och passar till
det mesta så gör gärna dubbel sats,
eller tredubbel eller....

Vispa ihop alla ingredienser,
smaka av med salt och peppar.
Ställ kallt.

5 msk créme fraiche
1½ msk fransk senap
4 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger
1 tsk socker
2 msk hackade örter
flingsalt och svartpeppar

SALLADEN
Koka potatisen.
Koka äggen.
Ansa bönorna och koka dem al dente.
Dela sockerärtorna på längden.
Gröp ur avocadon (brukar alltid pressa
över lite citronsaft så blir de inte bruna så fort).
Skölj och skär salladen och rädisorna
i mindre bitar.
Dela laxen i lagom bitar.

Arrangera potatis, sallad, bönor,
avocado, rädisor och ägg på ett stort fat.
Toppa med laxen, står det i receptet,
men vi har haft den i en skål vid sidan om,
bättre om man får sallad kvar och
vill ha något annat till.




Om det är lunch blir det isvatten till
men
om det är middag
då är
 ett glas kallt rosévin perfekt till.

Prova gärna Madame Chateau,
tyvärr försvann min bild
svävar kanske omkring någonstans
i blogguniversum?!


Cuvée Madame Chateau des Demoiselles
från Cótes de Provence
Nr 2203 på Systembolaget
Pris 99 kronor.

Härlig helg till er alla

Kram

16 kommentarer:

kavallinskan sa...

Vad det ser gott ut! Tack för recept och vintips!
kram viktoria

♥ Carina ♥ sa...

Här åt vi kycklingsallad till middag igår. Gott och lättsamt då det är sommar och varmt. Idag har vädret varit sämre och just nu regnar det.
Kram

Sv: Tack, men i helgen är det jobb som gäller. Två nätter kvar sedan helg :)

Jennie Bergius sa...

MUMS! Jag får spara receptet tills jag kan äta rökt fisk igen :)

Hajan sa...

den salladen låter väldigt god, men jag tager nog depå rökt fisk,
snålvattnet rinner nästan redan.
det är skönt med sadan mat tycker jag.

kram Hajan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Matiga sallader är perfekt sommarmat, bra och ha ett grundrecept man kan variera. Lax serverar jag ofta, maken tror han ska få gälar snart...fniss.
Jag gjorde en kall sås igår du ska prova, gräddfil blandat med lite hovmästarsås på burk, dill och kryddor. Blev jättegott.
Tack för bra recept och vintips.
Ha en skön lördag
Stor kram
AnnaMaria

Channal sa...

Oj så gott!! Den måste testas, har lantliv jag med!

Tack för alla dina fina vintips!

Njut av helgen! Kram Anna

Maj sa...

Ser jättegott ut! Idag har det varit finbesök i lyan och Fia är så glad åt sin Egen lilla gossetjej!

STENLYCKA sa...

Här kommer en söndagskram från en bloggvän som har varit en tyst mus med hälsningar här på bloggen under en längre tid. Jag har haft semester från det mesta och bara vilat från en ganska jobbig vår. Men nu börjar allt kännas bättre igen.
Allt gott till dig!
Raina

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åhh, det är så himla gott och somrigt med sallad och nu blev jag toksugen på det!

Kraam
Petronella

Hanna sa...

så gott det ser ut, måste prövas.
Ha en fin söndag
Kram
Hanna

Annas röda stol sa...

Mums vad det ser gott ut!!! Åh den rökta laxen...Fina bilder och ha en trevlig söndag. Kram Anna

Mia sa...

Det ser gott ut!! Härlig bjudrätt!!
Tack för tipset!
Kram

Anonym sa...

Låter supergott. Jag älskar varmrökt lax! Måste testa någon solig dag, för visst måste det komma många fler soliga dagar?!
Ha en fin vecka!
Kram Pia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag har ätit mig mätt ikväll men ändå så vattnas det i munnen när jag läser receptet=) Såååå mycket lax vi har ätit denna sommar, på både längden och tvären, men tror aldrig jag tröttnar på det.

Ha en fin vecka!
Kram,
Regina

Marie maräng sa...

MMmm... så gott det ser ut!
Tack för ett fint mattips!

Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Marie

Livsnjutaren sa...

Ser väldans gott ut! Trots att sensommaren snart övergår i höst ska jag testa det hela nu till veckan och låtsas att solen skiner. Jag har nämligen semester - igen!;-) Tack för titten inne hos mig. Ha en fin helg! PS. Boken är på väg till dig.