fredag 30 augusti 2013

Fredagsmat Potatis och kantarellgratäng Vintips Farmer´s Reserve


Fredag igen!
Var tar veckorna vägen?
Och var tar månaderna vägen?
Alldeles snart är det redan september!!!

Här kommer ännu ett recept med kantareller,
men det är ju den tiden nu
och
det är sååååå gott!

Har faktiskt haft det här receptet på bloggen
för ett par år sedan,
men det är så gott
att det får bli en repris.


Potatis och kantarellgratäng 6 pers
  • 2 kg potatis
  • 1 gul lök
  • 4-6 klyftor vitlök
  • 8 - 10 dl grädde (matlagningsgrädde/vispgrädde)
  • 1,5 msk flytande kycklingfond
  • flingsalt
  • svartpeppar
  • 3 msk smör
  • 400-500 g kantareller
  • 3 dl riven västerbottenost
  1. Skala och skiva potatis, lök och vitlök.
  2. Koka upp grädde, kycklingfond och kryddor, lägg i potatis och lök och koka sakta i 10 minuter.
  3. Stek svampen gyllenbrun i smör och krydda med salt och peppar. 
  4. Varva potatis, ost och svamp i en ungssäker form. Avsluta med ost på toppen.
  5. Grädda gratängen i 200 grader, ca 20 minuter tills den får en gyllenbrun färg.  
Spara gärna lite av de stekta
kantarellerna och lägg på
som dekoration.








Ett glas rödvin passar fint till,
t.ex  Farmers reserve
Nr 2191, 99 kronor.

Önskar en bra fredagskväll

Kram

14 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tänk om man kom hem en fredag em/kväll till den maten, jättegott!
Trevlig helg vännen
Kramar
AnnaMaria

Ett ögonblick sa...

Åh, vad gott!! Potatis och Västerbotten har jag, bara kantareller som fattas och det finns inga så långt ögat kan nå. Idag regnar det iofs så kanske det ploppar upp några i helgen;)

Trevlig helg!!
kram lisa

Hanna sa...

mysiga bilder.
Ha en fin helg.
Kram
Hanna

Madame Edith sa...

Det där ska jag testa, stort tack!

Kram Madame Edith

Madame Edith sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
♥ Carina ♥ sa...

Ser gott ut, och fina bilder som vanligt!
Kram och trevlig helg!

Rosa i huset i vitt sa...

Vad god den gratängen ser ut, lånar receptet
ha en trevlig helg
kram Rosa

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vilken underbar meny för kvällen...
Detta ser så gott ut och jag vet att det skulle gå hem hos killarna :)
Det får bli en mysig höstkväll framöver.
Stor kram
Jessica

hemma hos lilla mej sa...

Ser supersmarrigt ut ! Tak för receptet .Ha en skön kväll.Kram Rita

Melody and M.E sa...

Det där var helt nytt för mig! Ser underbart gott ut, det receptet ska jag spara till min födelsedag!
Men kantarellerna får jag nog köpa på torget!
Tack för att du tog receptet i repris så att jag hittade det!
Kram
M.E

Channal sa...

Det där såg riktigt gott ut!

Idag hittade jag ett jättegott vin i en petflaska, miljövänligt! Det var etiketten med fjärilen jag föll för!

Vart tog augusti vägen?!!

Njut av kvällen och helgen fina du!
KRAM Anna

Anonym sa...

Oj oj såå gott det ser ut:) :) Tack för dina mysiga tips! ! fullkomligt älskar kantareller men hittar dom inte i skogen...fast finns ju affärer.hihi..Hoppas du får en fiin lördag vännen min♥ Gunilla

Livsnjutaren sa...

Åh...om man ändå var hemma och kunde prova. Men vem skulle ha plockat kantarellerna?:-) Är i Stavanger på jobb. Önskar dig en fin kväll. Kramis

Fröken Tindra sa...

Det där låter riktigt, riktigt gott! Problemet är bara att hitta kantisarna... Om man inte går till butiken då... =0)
Kram!