fredag 19 oktober 2012

Fredagsmat - Pasta al forno - Vintips - Morberg Collection


Den här ugnsgratinerade pastan har jag hittat
i Paolo Robertos bok  " Mina fastrars mat".
 Så här skriver han:  " Den  här maträtten
är det maddalonesiska svaret på lasagne,
vars smak de flesta ju känner igen.
Som utmanare spöar  pasta al forno  lasagne
sju dagar i veckan, eller åtminstone sex. "


Detta behövs till 4 personer.

500 g penne (fullkorn blir godast)
125 g mozarella, i små bitar
2 dl riven parmesanost

Köttfärssås:
400 g nötfärs
1 gul lök, finhackad
 3 blekselleristjälkar, tunt skivade
( Eftersom jag inte tycker så mycket om selleri
så tar jag 4 morötter istället.)
2 morötter, skurna i små bitar
500 g krossade tomater
2 dl rött vin
10 basilikablad
½ dl olivolja
salt
1 nypa socker


Béchamelsås:
1½ msk smör
1½ msk vetemjöl
3 dl mjölk
salt
vitpeppar
riven muskot
 


Gör så här:

Hacka lök, vitlök och morötter. ( blekselleri?)
Värm upp oljan i en  gryta eller stor kastrull
och bryn lök o morötter 
 tillsammans med köttfärsen.
Smula samtidigt färsen med en gaffel.

Tillsätt de krossade tomaterna,
vin, basilika, salt och socker
och koka under lock på svag värme
i ca 30 minuter.



 



Så här gör ni béchamelsåsen:
( Jag var lite bekväm idag och
hoppade över den, använde
istället Keldas färdiga ostsås,
då går den här rätten väldigt 
snabbt att göra! )

MEN,  om ni nu vill göra béchamelsåsen
så :
Smält smöret på låg värme i en kastrull.
Rör i mjölet och blanda ordentligt.
Späd med mjölken under oavbruten
vispning. Koka såsen på svag värme
i 5 minuter, vispa lite då o då.
Smaksätt med salt, vitpeppar och riven muskotnöt.
 


Tycker att den här ostsåsen är toppen
att använda även till vanlig lasagne.
Till den här rätten behövs  1½ förpackning,
och så är det gott att riva ner lite muskotnöt.




Nu är det dags att koka pastan,
enligt anvisningarna på paketet,
och låt den rinna av.

Smörj en ugnsfast form,
lägg i hälften av pastan
och fördela hälften av köttfärs
och bécamelsåsen över.
Strö över en tredjedel av
parmesanosten och all mozarella.
Täck med pastan, köttfärs och
béchamelsås och strö över resten
av parmesanosten.

Gratinera i ugn ca 20 minuter.



 


Sallad, tomater och lite blandade bönor
är gott till.
 


Ett glas rödvin passar bra,
om man tycker om det.
Det här  provade vi,
Morberg Collection,
nr 32364-02  Pris 99 kronor.
Inte jättegott, men absolut helt okej.
 


Nu får herr Morberg ursäkta men eftersom
vi fick den här fina karaffen till butiken
i veckan så ville jag gärna prova den.
Maison de Campagne
Huset på landet, Lantstället.
Karaffen kostar 89 kronor.


Trevlig fredagskväll,
här blir det som vanligt Skavlan,
favoritprogrammet.
Ikväll ska ju Leif GW Persson medverka,
det blir intressant, verkligen älskar att
höra honom prata, han har ett så härligt språk.
Om ni inte läst hans bok Gustavs pojk så
kan jag varmt rekommendera den.
Hans dotter Malin ska också vara med
hos Skavlan, hennes bok har jag just
läst ut, tyckte inte så mycket om den.
Men smaken är olika, säkert många som
gillar den.


Kram

9 kommentarer:

Channal sa...

SÅ GOTT! Nu blev jag hungrig! Jag är gräsänka så här blir det inte så mycket gott, tyvärr!!

Vilken fin karaff, vill ha!!

Bon Appetit o Trevlig Helg
KRAM Anna

Livsnjutaren sa...

Åh! Det är så trevligt med dina mat- och vintips! Detta såg väldans gott ut! Och inte så svårt heller! Ska iväg och jobba i några dagar nu, flyga Norge runt och dimpa ner i Skottland ett par gånger per dag, men när jag kommer hem till Bergen igen ska jag absolut testa detta. Blir nog torsdag kväll, ska ha en kollega över på lite rödvin då och hade tänkt mig lite pasta... Ha en riktigt fin kväll! Kram från Norge

lavendel mio sa...

Mmmm, så godt det ser ut!!
Takk for oppskriften, dette vil jeg prøve:)
Herlige stemningsfulle bilder:)
Klem Hanne

Maj sa...

Jag gjorde också pasta igår, tröttnar man ju aldrig på för det finns så många varianter. Har läst så mycket om Morbergs röda och har själv köpt en flaska men inte smakat ännu. Så det blev ett glas ur boxen istället. //M

Mia sa...

Låter och ser så gott ut!! Du borde vara matbloggare oftare. Det blir så inbjudande med bilder och beskrivning tillsammans!!
Jag beställde Mobergs lilla röda på box och blev glatt överraskad! Men ibland gifter sig inte vinet med maten eller hur?
Ha det så bra i helgen!! Kram

Ester sa...

Hej fina! Det där ser underbart gott ut. Morbergs röda är mumsigt! Vi gjorde hans potatisgratäng i kväll. Lite annorlunda tillvägagångssätt med att koka alltihopa klart på spisen och sedan bara gratinera i ugnen. Kram Ester

A House With A View sa...

Mums vad jättegott det där ser ut, tusen tack för ett gott mat-tips!!!! Heeelt i min smak:)))

Kraaaaaaaaaaaaam aka

Karin sa...

MUMS - vad hungrig jag blir så här mitt i natten! Hur ska jag nu kunna somna? ;)
Kramar!

Alexandra sa...

Det såg riktigt smarrigt ut, men håller med dig, blekselleri är ingen favorit hos mig heller