torsdag 3 maj 2012

Musée Marmottan


Här kommer lite mera Paris-tips.

Musée Marmottan  ligger i en gammal privat villa.
Konsthistorikern Paul Marmottan testamenterade
huset och alla sina målningar till franska staten.
När Monets son Michel Monet dog testamenterade
han sin egen samling av pappas målningar hit,
så här finns den största samlingen i världen av Monet.
En del av Monets privata tavlor fördes också hit,
bla målningar av Camille Pisarro, Renoir, Pierre Auguste.
Så ni förstår att här finns mycket att titta på!
Många vackra antika möbler också.


Nu pågår en utställning av Berthe Morisot.
En fransk kvinna som målade fantastiskt fint,
hade aldrig hört talas om henne förut.
150 vackra målningar har museét samlat ihop.
Utställningen pågår till 1 juli.
Hon blev bara 54 år, otroligt att hon hann måla så många tavlor!
Hennes dotter Julie är modell på många av målningarna.














Såå fina målningar.
Precis sådana här som jag tycker om,
färgerna, motiven...

Köpte en kalender för 2013 i shopen,
gick inte att motstå!

Musée Marmottan ligger  i 16 arrondissementet,
på Rue Louis Boilly.
Metro stationen heter La Muette.

Måndagar stängt.

Nu hoppas jag att ni inte missar det här fina
lilla museet om ni kommer till Paris.

Två kunder vet jag ska fara dit, Pia i slutet av maj
och Carina  i midsommar, nu har jag visat Marmottan,
som jag lovade er båda.
 

Trevlig kväll

9 kommentarer:

Marie maräng sa...

Vilket fantastiskt ställe!
Skulle gärna plocka med några målningar :) och ta med hem.
Din resa måste ha varit underbar på alla vis.

Önskar dig en underbar fredag!
Ser framemot fredags mat och vintipset.

Kram på dig.

Channal sa...

Åh där har jag aldrig varit! Helt underbart! 1000-tack för tipset! Kram! Anna

Maj sa...

Dit skulle jag vilja åka....drömma kan man ju alltid!

Fågel Blå sa...

Så fiiiina!!!
Underbartt!
Kikar in och önskar dej en fin helg
Kramr Kathrine

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag kände inte till henne heller, men så vackra somriga tavlor.
Önskar dig en fin helg
Kramar
AnnaMaria

Kakaobönan sa...

Ser jättefint ut! Nu kommer vi tyvärr inte till Paris alls denna gång men dina tips har gjort att jag hoppas komma dit en annan gång!

Hoppas du får en finfin fredag!

Kram Pia

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Visst är tavlorna fina och så härliga färger.
Ha en skön helg!
Kram Anette

Jenny sa...

Hej Anncathrine,
Vilka fina tavlor, precis i min smak. Verkar vara ett museum väl värt ett besök om man är i Paris:)

Ha en trevlig helg!

Kraam Jenny

Carina sa...

Tack för tipset där blir det absolut ett besök i juni, tur att utställningen håller på till första juli. gillade hennes tavlor jättemycket.
Trevlig helg från Carina