onsdag 28 mars 2012

Tussilago 30 kronor


Bild från Norrmalmstorg, Stockholm, i fredags.


Har ni sett på maken!
Tussilago i plastkruka!

Där stod vi och ojade oss, min syster och jag,
30 kronor, det är ju bara inte klokt!

Då kommer det en gammal dam,
och jag menar verkligen  gammal dam,
säkert över 95 år.
Stödd på käpp, i finaste vårkappan kommer
hon fram till torghandlaren,
det riktigt strålar om henne, hon ser
verkligen lycklig ut.
- Åh, tussilago!
- Så glad jag blir, två stycken tack,
jag vill ha en till köket och en till sovrummet.
Det lät som hon tyckte att 60 kr för
två tussilago var värt varenda krona!

Då kände vi oss så dumma!
Så snabb man är att döma saker och ting.
Väldigt lätt att tycka något när man lätt som en plätt
kan skutta ut till något dike och plocka en bukett!

Genast såg jag framför mig hur den gamla damen
kom in till sin lägenhet, satte ner plastkrukan
i en fin gammal kruka av porslin,
kokar en kopp kaffe och sedan sitter där
i sitt kök och tittar lyckligt på sin tussilago.
Säkert sitter hon och tänker på när hon var
barn och plockade vårens första tussilago...
Kanske är hon alldeles ensam,
har varken barn eller barnbarn...

Ungefär här i mina tankar är jag nära att börja gråta,
(ja, ni hör, det är inget fel på min fantasi!)
som tur är, är min syster med, hon tittar på mig och
suckar och drar iväg med mig till butiken
FACE, där vi ska titta på varsitt nytt läppstift.


Härliga dunvippor!



Önskar en skön onsdagskväll
till Er alla bloggläsare,
som bara blir fler och fler,
om ni bara visste hur roligt jag tycker att det är!

Tack också alla ni som tar er tid till
en liten kommentar, det blir man ju extra glad över så klart!

18 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Härliga bilder!
Men jag håller nog med att 30:- för tussilago var väl att ta i!

Kramar Kathrine

Knatten sa...

Jo, visst är man snabb på att döma. Jag brukade tycka det var löjligt att dom sålde bjrökris i affären men det är väl samma sak där. Inte alltid lätt att fixa björkris om man är urgammal med rullator och sånt. Eller man bor mitt i tuffaste storstan.
Tack för titten av din fina blogg. /Knatten

Gunillasljusglimtar sa...

jaa förstår både dej o damen..klart hon blev så nostalgisk att två för 60 var värt varje öre..Vi som kan plocka utanför knuten! Ha det gott gumman..♥Gunilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken fin berättelse om hur olika perspektiv det finns på saker och ting...vi bor ganska långt ut på landet och jag minns en sommar när mina "stora" barn var små och bekanta hade tagit med en gammal farmor från hemmet för att fika hos oss. När den gamla damen såg att barnen sprang omkring på gräset började hon gråta..."Åh tänk de springer barfota" sa hon och mindes när hon som barn alltid sprang barfota, nu kunde hon knappt gå...ibland tar vi bara saker alldeles för givet.

Ha en finfin kväll!
Kram,
Regina

Channal sa...

Vackert på Hötorget! Blir lite ledsen när jag tänker på den gamla damen som inte har några barnbarn eller barn som kan komma med en liten bukett tussilago till henne! När jag såg plantorna tog jag det som att folk vill köpa för att plantera ut i trädgården. Inte att ha i en kruka i fönstret! Märkligt! Men bara tanten blev glad så! KRAM... Anna

♥ Carina ♥ sa...

Haha, jag tänkte likadant. Herregud betala för tussilago! Men sedan fick jag mig en tankeläsare när du skriver om den gamla damen.
Vissa saker tar man bara för givet...
Ha en fin kväll!
Kram

Sv: Nu hänger gardinerna där dom ska och jag är så nöjd. Bilder kommer i morgon :)

Annika sa...

Håller helt med dig, ibland tänker man inte längre än näsan räcker, hahahaha:)

Annika

Emelie sa...

Så sant så sant
Emilie

Kakaobönan sa...

Å så söta! Bodde jag i stan och inte hade tillgång till Tussilago fritt så hade jag också kunnat köpa dem för 30,-
Det är ju ljuvligt med vårens första små solar som sticker upp ur dikeskanterna. Det om något blir jag glad av!
Tycker damen gjorde helt rätt som unnade sig dessa!
Kram Pia

Vi i Villa Ville kulla sa...

Kära nån!!!
Den lilla tanten kunde väl fått rabatt de va det värsta va dyrt!!!!Fina bilder!!!
Kramar Lotta

katha´s kortmakeri sa...

Ja visst är man snabb i tanken ibland;)
Hoppas tanten fick det så bra som du önskar.
Ha en fin kväll!
Kram Katha

Maj sa...

Härliga bilder på vackra blommor! Tyckte hon gjorde rätt som köpte Tussilago. Inte mer än en öl på restaurang och man kan ju vara både "rik" och äldre...../M

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men min fantasi far iväg nu, så här kommer det tårar. Så väl jag förstår precis hur ni pratade och så kom tanten, så härligt skrivet. Jag kan se allt framför mig. Och idén med tussilago i kruka var ju lysande med facit i hand.
Hoppas du får en solig fin dag
Varm kram
AnnaMaria

Lina sa...

Vilken fin berättelse! Och härliga vårbilder. Mysigt att vårhänga med Lotta-potta i stan. Stor kram Lina

Lisa sa...

De är ju bra att det finns att få tag i tussilago i stan, tycker inte att de är så dyrt nån ska ju gräva upp den o plantera den o åka med den till torget o betala för att stå där o sälja.

Lisa

Eleonora sa...

Tack rara vännen för din kommentar hos mig. Blev så glad att få en ny besökare!
Nu har jag läst i din blogg och du går högsta betyg - så jättetrevlig och fin. Märker att jag MÅSTE dra in till stan och titta på alla blommor på Norrmalmstor och vid PUB- underbara bilder.
Skira vårhälsningar från
Eleonora

Mia sa...

Tack för din fina och inspirerande blogg!Kram

Lycka är ~ Onnea on sa...

man får nog en glädjetår i ögat minsann. tänkte först också att vem går och köper tussilago, men alla har vi rätt att köpa det vi vill.
kanske den gamla damen har kära minnen vid tussilagon, och hon kanske inte direkt går vid diket och plockar en liten bukett. så hon köper dem istället.
så gulligt.
~marita~