måndag 6 februari 2012

Filmtips - Miss Potter


Idag har jag en riktigt fin film att tipsa om.
Miss Potter, som handlar om den världsberömda
författaren och illustratören Beatrix Potters liv.
Filmen är från 2006 och René Zellweger spelar 
Beatrix Potter, och hon är så bra.
Evan McGregor spelar hennes livs stora kärlek.


I förra veckan visade jag vår fina 
Pelle Kanins Babybok - Mitt första år
som vi fått in här på Blommiga Rutan.
Fick då en kommentar av vår gulliga kund Molly,
jag svarar henne och berättar att jag också är
jätte förtjust i Beatix Potters sagor och att
jag läste dem väldigt mycket för barnen
när de var små, båda två älskade hennes sagor,
favoriten var den om den busiga Pelle Kanin.
En sommar bilade vi i Lake District i England,
bodde på mysiga små Bed&Brekfast och
besökte Hill Top Farm,
bondgården som Beatrix Potter köpte för
en del av pengarna som hon tjänade på sitt författarskap.
Där är nu ett väldigt fint "muesum",  det såg ut som
om hon bara gått ut i trädgården  en stund...
Tekopp på skrivbordet brevid en halvfärdig skiss,
färska blommor överallt. Det var fantastiskt att se!
Den här fina gården är ju med i filmen också, förstås.
Jag skriver i kommentaren till Molly att jag helt missat
den här filmen, visste inte att den fanns!

Vet ni vad som hände i fredags?
Jo, den rara, trevliga Molly kommer in
i butiken och har med filmen så att jag
får låna den!
Ni förstår att det är roligt att ha en
butik med sådana kunder!
Man blir alldeles varm av glädje!






Här är några bilder från filmen, men jag ser
att det blir väldigt suddigt när jag förstorat dem!

Titta och lyssna på den här vackra sången
When you taught me how to dance
med Katie Melua istället,
 här är med några
klipp från den fina filmen!

4 kommentarer:

LissasVita sa...

Ja...så vackert..lyssnat och kikat på filmen...Tack! Kramen Lisbeth

Alexandra sa...

Håller med om att den är alldeles underbar, men också väldigt sorglig

Pia sa...

Jättefin film men sorglig

Pia

Molly sa...

Åh, den här så otroligt gulliga sången förmedlar
deras jättegulliga kärleksrelation! Men så väldigt sorgligt att de inte fick mer tid tillsammans! :(
Men vad härligt att du tyckte om filmen! ;)
Underbart att ni har varit där!

Kramar från Molly!