onsdag 14 september 2011

Boktips - Karin Thunberg

Karin Thunberg är sedan många år reporter och kolumnist på Svenska Dagbladet. Hon skriver så fina intervjuer, det känns alltid som hon verkligen lyssnat på den hon intervjuar, ser människan på något sätt. Dessutom ställer hon ofta sådana personliga frågor som man själv skulle vilja fråga. Hon ställer frågorna på ett så fint sätt, utan att kännas påträngande, utan bara intresserad.
En dag ska jag ta mig någon annanstans är  Karin Thunbergs tredje självbiografiska bok efter Mellan köksfönstret och evigheten och En dag ska jag berätta om mamma.
Den här boken har hon lagt upp som en pilgrimsresa, inte till Santiago de compostela som man ju hört om, utan till Malmö. Hon har bestämt sig för att fotvandra bakåt i sitt eget liv, till platsen där hennes vuxenliv började. Det här är en bok om att bli vuxen, en bok om skräcken att bli som sin depressiva mamma, en bok om dåtid, en bok om nutid. Jag tyckte mycket om att läsa den, en bok som man går och tänker lite på i efterhand och som också gör att man tänker tillbaka på hur det var när man själv började leva sitt vuxenliv.
Avslutar med några rader från en bön som hon formulerat:   ( detta är alltså bara ett litet stycke, den är mycket längre)
Det tog mig många år att förstå
att ingenting försvinner
bara för att vi blir äldre.

Allting finns kvar.

Tätt intill vuxenlivets mognad
smyger sig barndomens ängslan,
luttrad realism bor granne
med den mest hisnande fantasi.

Förundran och häpnad slår följe
med den mest ingrodda cynism.
Och alla åldrar blandas.
som vore vi kort
i en tummad kortlek.

nu hoppar jag till slutet:

Och snart är alltihop över.
Hela detta äventyr som kallas liv.

Därför finns inget att förlora.

Går det åt helvete kan vi alltid trösta oss
med att vi vågade innan det var för sent.

Under tiden kan vi njuta så mycket
vi någonsin mäktar med.

Det är vår skyldighet.
Främst mot oss själva.


Läsvärd bok. Har redan tänk på några som ska få den i julklapp....

Anncathrine

2 kommentarer:

Mirjam sa...

Den boken vill jag verkligen läsa, låter mycket bra och intressant.
Tack för tipset.
Mirjam

Eva-Lena sa...

Läser alltid hennes kåserier på lördagarna i SVD, hon skriver så trevligt och tänkvärt. Trevlig helg